Veelgestelde vragen – Huisartsenpraktijk Reguliersgracht – Amsterdam

mw. K.M. Wong
dhr. T. Klapwijk
mw. S.H.M. Kouwenberg

Spoednummer: 020-3449247 (optie 1)
Buiten kantooruren: 088-0030600

Vanwege de Coronacrisis hebben we helaas voorlopig GEEN INLOOPSPREEKUUR MEER.

Natuurlijk bent u welkom wel met een mondkapje, bel graag eerst voor een afspraak.

Ook voor vragen aan de assistente graag telefonisch contact met ons opnemen.

Heeft u nog geen huisarts, of bent u op zoek naar een nieuwe huisarts dan kunt u onze assistentes bellen om te informeren naar de mogelijkheden om u bij onze praktijk in te schrijven.

Veelgestelde vragen

De griepprik

De griepprik wordt dit jaar op verschillende dagen gegeven:

Eerste letter achternaam Dag en tijd
A t/m D 15/10/2020 van 16-18 uur
E t/m I 19/10/2020 van 16-18 uur
J t/m M 21/10/2020 van 16-18 uur
N t/m S 27/10/2020 van 16-18 uur
T t/m Z 29/10/2020 van 16-18 uur

Alleen als u echt niet in de gelegenheid bent om op uw dag te komen kunt u op één van de andere bovenstaande data komen.
De injectie wordt gegeven in de bovenarm. Wilt u hier rekening mee houden? Om voor kosteloze toediening in aanmerking te komen, dient u de uitnodigingsbrief mee te nemen.

Mensen die een verhoogd risico lopen om ernstig ziek te worden van de griep, komen in aanmerking voor een griepvaccin. Risicogroepen zijn:

Mensen met een hartziekte,
mensen met een longziekte,
of met suikerziekte (Diabetes Mellitus),
Nierpatienten en mensen die weinig weerstand hebben door ziekte of een medische behandeling en Mensen van 60 jaar en ouder.

Orale anticonceptie (de ‘pil’)

Als je na de stopweek of tussendoor meerdere anticonceptiepillen vergeet in te nemen en je hebt onbeschermd seksueel contact, dan heb je de kans om zwanger te worden. De grootte van deze kans is afhankelijk van de hoeveelheid vergeten pillen en het moment in je cyclus.
Een kort en bondig antwoord op wat je moet doen bij het vergeten van een of meerdere pillen, en het gebruik van de ‘morning afterpil’, staat beschreven in de ‘patientenbrief morning-afterpil’:

Lees deze brief zorgvuldig door; heb je desondanks toch vragen, overleg dan met een van de huisartsen.

Kinderen met koorts

Kinderen hebben vaak koorts. Bijna altijd is dit een normale lichamelijke reactie op een bacterie of een virus. De koorts duurt dan een paar dagen en gaat daarna vanzelf over. Uw kind is niet lekker, hangerig en eet en drinkt minder; dit zijn normale klachten.
Vaak krijgen we de vraag wanneer je als ouder met de huisarts moet overleggen over een kind met koorts. Dit is een eenvoudige vraag met een lang antwoord. Allereerst mag u altijd bellen als u zich zorgen maakt; vaak is telefonisch overleg al voldoende. Graag willen we u kind zien als het erg ziek is, als het jonger is dan drie maanden, als de koorts langer duurt dan drie dagen of als het benauwd is.
Meer informatie over dit onderwerp, inclusief tips en meer informatie over wanneer u contact met de huisarts moet opnemen, staat in de ‘patientenbrief kinderen met koorts’:

Reizigersvaccinaties

Of u vaccinaties nodig heeft, is afhankelijk van het land waar u naartoe gaat. Veel informatie hierover kunt u vinden op de website van het Landelijk Coordinatiecentrum Reizigersadvisering (www.LCR.nl). Het verstrekken van een uitgebreid reisadvies is een vak apart, en wordt daarom maar in beperkte mate door de huisartsen gedaan.

Voor uitgebreide advisering kunt u naar het inloopspreekuur van de GG en GD. Informatie hierover staat op de website van de GG en GD:
http:/www.gezond.amsterdam.nl/Infectieziekten–hygine/Reizigersvaccinatie

Blaasontstekingen

Een blaasontsteking kan behandeld worden met antibiotica. Om er zeker van te zijn dat u een blaasontsteking heeft, is het verstandig als we eerst uw urine nakijken.

U kunt uw urine inleveren bij de praktijkassistente; zij kijkt het dan na. Ochtendurine geeft de meest betrouwbare resultaten. Plas die later op de dag geproduceerd is, kan nagekeken worden, maar het resultaat van deze test is minder betrouwbaar.

Als u koorts of pijn in uw rug heeft, neem dan contact op met de huisarts. deze klachten kunnen wijzen op een nierbekkenontsteking.

Meer informatie staat in de ‘patientenbrief blaasontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU9a.html

U kunt blaasontstekingen voorkomen door voldoende (minimaal 1,5 a 2 liter) te drinken. Dat is het belangrijkste.

Daarnaast kunt u vitamine C slikken of cranberrysap of -tabletten slikken of te drinken. Hierdoor wordt uw urine zuurder; ook dit voorkomt ontstekingen.

Meer tips staan in de ‘patientenbrief blaasontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU9a.html

Ontstoken ogen

Een ontstoken oog wordt bijna altijd veroorzaakt door een virus, soms door een bacterie. Het oogwit is dan rood, er is wat slijmerige of pussige afscheiding en u heeft een wat branderig of geirriteerd gevoel in uw oog.
In dit geval is het oog niet ontstoken, maar het slijmvlies dat het oog bedekt. Dit is een onschuldige aandoening die vanzelf overgaat.

Heeft u pijn als u in het licht kijkt of ziet u slecht met het aangedane oog, neem dan contact op met een van de huisartsen. Meer informatie kunt u vinden in de ‘patientenbrief bindvliesontsteking’: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBH5a.html

Een ontsteking van het slijmvlies van het oog gaat in principe vanzelf over. U hoeft er dus niets aan te doen. Als u veel last heeft van afscheiding (slijm of pus), kunt u het oog schoonmaken met een watje en lauw water.

Privacy

Wij houden ons aan de wettelijke regels ter bescherming van uw privacy. Het privacyreglement is op te vragen bij de assistente.